Συνδέονται τα δύο αεροπορικά δυστυχήματα με Boeing 737 Max – Προβλήματα ανέφεραν τους τελευταίους μήνες οι πιλότοι

Τσουνάμι αντιδράσεων έχει σηκωθεί μετά το αεροπορικό δυστύχημα με αεροσκάφος Boeing 737 Max των Ethiopian Airlines που απειλεί να αφανίσει τον αμερικανικό κολοσσό των αερομεταφορών. Ο υπουργός Μεταφορών του Καναδά, Μαρκ Γκαρνό δήλωσε ότι υπάρχουν δορυφορικά δεδομένα που υποδηλώνουν ομοιότητες στο προφίλ της πτήσης των δύο Boeing 737 Max που συνετρίβησαν μέσα σε περίπου πέντε μήνες.

Για τον λόγο αυτό και ο Καναδάς αποφάσισε να καθηλώσει στο έδαφος τα Boeing 737 Max 8 και 9 μετά από σειρά χωρών παγκοσμίως που έκλεισαν τους εναέριους χώρους τους για τα συγκεκριμένου τύπου αεροσκάφη.

Από την άλλη η Boeing επιμένει ότι τα αεροσκάφη της είναι ασφαλή, ενώ σε ανακοίνωσή της αναφέρει ότι η σύσταση για την προσωρινή ακινητοποίηση του στόλου των συγκεκριμένων αεροσκαφών έγινε με πρωτοβουλία της ίδιας της εταιρείας για να καθησυχαστεί το επιβατικό κοινό.

Η μετοχή της Boeing από τη Δευτέρα κατρακυλά, με την εταιρεία να μετρά απώλειες εκατομμυρίων δολαρίων.

Οικονομικοί αναλυτές επισημαίνουν ότι η καθήλωση των αεροσκαφών δίνει στην Boeing χρόνο να χειριστεί τα προβλήματα, χωρίς τον κίνδυνο να αντιμετωπίσει άλλη μια καταστροφή.

Η Southwest, η American Airlines και η United Airlines είναι οι τρεις αμερικανικές εταιρίες που διαθέτουν Boeing 737 Max και ανακοίνωσαν ότι καταβάλουν προσπάθειες να επανατοποθετήσουν τους επιβάτες τους, μετά την απαγόρευση πτήσεων με το συγκεκριμένο αεροσκάφος.

Πιλότοι παραπονιούνται για προβλήματα δώ και πέντε μήνες

Τουλάχιστον πέντε φορές τους τελευταίους μήνες, πιλότοι στις ΗΠΑ είχαν αναφέρει προβλήματα ελέγχου που αντιμετώπισαν στα αεροσκάφη Boeing 737 Max 8, όπως αναφέρει δημοσίευμα του «Politico». Σε μερικά από τα περιστατικά των παραπόνων εμφανίζεται να εμπλέκεται το ίδιο σύστημα αποτροπής της απώλειας στήριξης του αεροσκάφους (Maneuvering Characteristics Augmentation System -MCAS). Σε προβληματική λειτουργία του MCAS, αλλά και ελλιπή εκπαίδευση του πληρώματος φαίνεται να αποδίδεται η συντριβή του Boeing 737 MAX 8 που έγινε στην Ινδονησία τον περασμένο Οκτώβριο, σύμφωνα με την αναφορά που υπάρχει στην βάση δεδομένων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA).

Η βάση αυτή πληροφοριών επιτρέπει την λήψη αναφορών προβλημάτων από τα πληρώματα των αεροσκαφών.

Οι ερευνητές του δυστυχήματος που έγινε την Κυριακή στην Αιθιοπία δεν είναι ακόμη σε θέση να δηλώσουν αν η ίδια τεχνολογία MCAS που έχει εγκατασταθεί στο συγκεκριμένο μοντέλο αεροσκάφους της Boeing αποτελεί την πιθανή αιτία της νέας αεροπορικής τραγωδίας.

Ομοιότητες στα δύο αεροπορικά δυστυχήματα

Τόσο στο θανατηφόρο περιστατικό της Ινδονησίας, όσο και σε αυτό της Αιθιοπίας τα αεροπλάνα έχασαν απότομα ύψος περισσότερες από μία φορές, καθώς τα πληρώματα πάλευαν να ανακτήσουν τον έλεγχο των αεροσκαφών, πριν αυτά τελικά συντριβούν.

Στην περίπτωση της Ινδονησίας (Lion Air) τα προκαταρκτικά στοιχεία της έρευνας υποδηλώνουν ότι η αιτία της συντριβής είναι πιθανόν το σύστημα αποτροπής της απώλειας στήριξης MCAS. Το σύστημα αυτό έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να ωθεί το ρύγχος του αεροσκάφους προς τα κάτω, όταν αντιληφθεί ότι έχει αυξηθεί υπερβολικά η γωνία του αεροσκάφους ως προς τον οριζόντιο άξονα της πτήση και υπάρχει πραγματικός κίνδυνος απώλειας στήριξης.

Σε ένα άλλο περιστατικό, το οποίο καταγράφηκε επίσης τον περασμένο Νοέμβριο, ένας πιλότος ανέφερε ότι το πρόβλημα προκλήθηκε όταν το MCAS ενεργοποίησε τον αυτόματο πιλότο μετά την οριζοντίωση του αεροσκάφους κι αφού είχε ολοκληρωθεί η διαδικασία απογείωσης.

Ο συγκυβερνήτης του αεροσκάφους έλαβε φωνητικό μήνυμα “απώλειας ύψους,” ενώ σχεδόν αμέσως προειδοποιήθηκε για το ενδεχόμενο βύθισης του αεροσκάφους, σύμφωνα με τα όσα ανέφεραν οι πιλότοι. Μετά την απενεργοποίηση του αυτόματου πιλότου, το αεροσκάφος άρχισε να ανακτά κανονικά ύψος.

Σε μία άλλη αναφορά ένας πιλότος αεροπορικής εταιρίας παραπονέθηκε για τον τρόπο με τον οποίο χειρίζονταν το ζήτημα της προβληματικής λειτουργίας του MCAS τόσο η FAA, όσο και η Boeing.

Παρά το γεγονός ότι η FAA είχε προχωρήσει στην έκδοση μιας έκτακτης οδηγίας (7 Νοεμβρίου του 2018), ώστε να βοηθήσει τους πιλότους να κατανοήσουν την διαχείριση προβλημάτων που σχετίζονται με τον χειρισμό της τεχνολογίας πρόληψης απώλειας στήριξης, “δεν έκανε τίποτα προκειμένου να επιλύσει τα προβλήματα” που εντοπίζονταν στην λειτουργία του MCAS, έγραψε ο ίδιος πιλότος στην αναφορά του. Ο ίδιος πιλότος ανέφερε ότι τα εγχειρίδια πτήσης του αεροσκάφους δεν είχαν ενημερωθεί με τις σχετικές πληροφορίες τον καιρό που έγραφε την καταγγελία του.

Σε ένα άλλο περιστατικό τον περασμένο Οκτώβριο ένας πιλότος παραπονέθηκε για την αυτόματη λειτουργία του αεροσκάφους στις μανέτες ισχύος των κινητήρων, που ρυθμίζουν την ταχύτητα της πτήσης υπό συγκεκριμένες παραμέτρους.

Οι πιλότοι είχαν διαπιστώσει ότι υπό τη συγκεκριμένη λειτουργία οι κινητήρες δεν λειτουργούσαν επαρκώς, ακόμη κι αν το πλήρωμα την έχει επιλέξει. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, ο πιλότος εντόπισε έγκαιρα το πρόβλημα και προχώρησε σε χειροκίνητη ρύθμιση της λειτουργίας της ισχύος των κινητήρων αναπροσαρμόζοντας την ώση τους, ώστε το αεροσκάφος να συνεχίσει ομαλά την άνοδό του.

Κλείνουν οι εναέριοι χώροι για τα Boeing 737 Max

Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA) αποφάσισε να κλείσει τον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο στα Boeing 737 MAX 8 και 9 που θα πετούσαν προς, από και εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είτε ανήκουν σε ευρωπαϊκές εταιρείες ή προέρχονται από τρίτες χώρες.

Η Γερμανία απαγόρευσε στα 737 MAX 8 και 9 και η Πολωνία τα 737 MAX 8 να πετούν στον εναέριο χώρο τους, ενώ η Γαλλία, η Βρετανία, η Ιταλία, η Αυστρία, η Ιρλανδία, η Ελλάδα και η Ολλανδία απέκλεισαν όλα τα 737 MAX.

Η ρωσική αεροπορική εταιρεία S7 ανακοίνωσε ότι θα καθηλώσει στο έδαφός της τα αεροσκάφη Boeing 737 Max 8 αρχής γενομένης από την Τετάρτη μετά τη συντριβή του αεροσκάφους της Ethiopian Airlines.

Η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας της Αυστραλίας και της Σιγκαπούρης απαγόρευσαν επίσης όλα τα Boeing 737 MAX να πετούν στον εναέριο χώρο τους.

Η Μαλαισία έκανε το ίδιο με τα Boeing 737 MAX 8.

Η Κίνα ανέστειλε τις πτήσεις των Boeing 737 Max 8 έως ότου οι αμερικανικές αρχές και η εταιρεία Boeing διαβεβαιώσουν ότι «έλαβαν μέτρα για να εγγυηθούν με αποτελεσματικότητα την ασφάλεια των πτήσεων». Συνολικά 76 Boeing της οικογένειας 737 MAX παραδόθηκαν σε περίπου δέκα αεροπορικές εταιρείες της Κίνας.

Η Ινδονησία, η εταιρεία της οποίας Lion Air έχασε ένα Boeing 737 MAX 8 στις 29 Οκτωβρίου του 2018 με 189 επιβαίνοντες, αποφάσισε να ακινητοποιήσει τον στόλο των 11 Boeing 737 MAX 8.

Η Τουρκία ανέστειλε επίσης τις πτήσεις των αεροσκαφών Boeing 737 Max 8 και 9 ως «προληπτικό μέτρο. Το ίδιο και το Ομάν, η Νότια Κορέα, η Μογγολία και η Ινδία.

Επιπλέον, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων απαγόρευσε τις πτήσεις όλων των μοντέλων Boeing 737 MAX στον εναέριο χώρο των ΗΑΕ.

Διαβάστε περισσότερα