Ξεκινά η τέταρτη μεταμνημονιακή αξιολόγηση – Τα «καυτά» θέματα

Από τη Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου και έως το τέλος του 2019 θα διαρκέσει η τέταρτη μεταμνημονιακή αξιολόγηση από τους θεσμούς.

Στο επίκεντρο της θα βρεθεί τόσο ο προϋπολογισμός του 2020 όσο και οι φοροελαφρύνσεις που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση χωρίς ωστόσο να εξακριβώνεται από πού θα προκύψει ο απαραίτητος δημοσιονομικός χώρος για να προχωρήσουν. Αυτό θα είναι και το πρώτο κρίσιμο «τεστ» της κυβέρνησης.

Την ίδια στιγμή, διατήρηση του αφορολόγητου στα σημερινά επίπεδα θα αποδειχθεί επίσης ένα δυσεπίλυτο ζήτημα.

Παρά την βεβαιότητα με την οποία ενδύουν όλες αυτές τις εξαγγελίες οι εκπρόσωποι του Μαξίμου, υπάρχουν πολλά που θα πρέπει να διευκρινιστούν πριν κλείσει ο προϋπολογισμός του 2020.

Το πρώτο έχει ήδη τεθεί από το υπουργείο οικονομικών, είναι η χρήση των ποσών που θα εκταμιευτούν προς την Ελλάδα από το 2020 μέχρι και το 2022 από τα κέρδη των ομολόγων στο πρωτογενές πλεόνασμα. Χωρίς το 1,2 δισ. ευρώ που περιμένουμε από ANFA για τον επόμενο χρόνο να υπολογίζεται στο «δημοσιονομικό χώρο», είναι δύσκολο να γίνουν αποδεκτά όλα τα μέτρα που εξαγγέλθηκαν από την ΔΕΘ.

Ευτυχώς στο θέμα αυτό έχουμε, προς το παρόν, την σιωπηρή αποδοχή από τους θεσμούς. Για τον λόγο αυτό θα «παρατείνουν» την τέταρτη αξιολόγηση που δεν συνδέεται με δόση ANFA μέχρι και το τέλος του χρόνου. Έτσι, αφού το θέμα συζητηθεί και γίνει αποδεκτό και από το Eurgroup, θα μπορέσουμε να το χρησιμοποιήσουμε ως «δημοσιονομικό χώρο» για τα μέτρα του επόμενου χρόνου.

Παρόλα αυτά, εκτός από τα ANFA οι δανειστές θέλουν να υπολογίσουν και εκ των υστέρων την ετήσια επίπτωση από την ρύθμιση των 120 δόσεων προς την εφορία, η οποία μέχρι τώρα δεν πάει πολύ καλά σε επίπεδο συμμετοχής. Το θέμα των ρυθμίσεων θα είναι ένα από τα δύσκολα σημεία της διαπραγμάτευσης, καθώς οι δανειστές θέλουν το θέμα να τελειώσει στο τέλος του μήνα, ενώ η ελληνική πλευρά προσδοκά και παράταση τουλάχιστον ενός μήνα στην λειτουργία της.

Ένα δεύτερο μεγάλο αγκάθι θα είναι η νέα πάγια ρύθμιση που θέλει να προωθήσει το ΥΠΟΙΚ, μέσω της οποίας θα μπορούν να ρυθμίζονται οι τρέχουσες φορολογικές υποχρεώσεις αντί από 12 έως 24 δόσεις όπως ισχύει σήμερα, σε 24 έως και 48 δόσεις. Οι πρώτες συζητήσεις που έγιναν με τα τεχνικά κλιμάκια δεν ήταν θετικές, καθώς μια τέτοια ρύθμιση εκτιμούν οι δανειστές θα δημιουργήσει διαχρονικό σοβαρό πρόβλημα στα δημόσια έσοδα.

Λυμένο το 2019 από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ

Σε ό,τι αφορά το τρέχον έτος και στην παρούσα φάση τα μέτρα που έχουν υλοποιηθεί (μείωση του ΕΝΦΙΑ, βελτίωση στις 120 δόσεις) εκτιμάται ότι δεν επηρεάζουν την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% και είχαν ήδη προχωρήσει σε μεγάλο βαθμό από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Ωστόσο, το γεγονός ότι έχουν εντοπιστεί κυρίως από υποεκτέλεση δαπανών ποσά που αυξάνουν περαιτέρω τον δημοσιονομικό χώρο για το 2019, έχει δημιουργήσει προσδοκίες και για νέα θετικά μέτρα μέσα στο τρέχον έτος.

Το πιο πρόσφατο είναι η φημολογία για ένα μεγαλύτερο και εμπροσθοβαρές επίδομα θέρμανσης, το οποίο δεν έχει ακόμη συζητηθεί.

Οι εκπρόσωποι των αποστολών έρχονται έχοντας κατά νου ότι θα πρέπει να προβλεφθούν «τρύπες», όπως οι δικαστικές αποφάσεις για αναδρομικά, η ΔΕΗ και οι καθυστερημένες προσλήψεις.

Μια πρώτη αποτίμηση της κατάστασης θα συζητηθεί κατά την διάρκεια του EWG της Πέμπτης, όπου θα συζητηθεί για πρώτη φορά και η πρόθεση της Ελλάδας για πρόωρη αποπληρωμή του ΔΝΤ.

Στην κατεύθυνση αυτή το ΔΝΤ θα κάνει σε αυτή την φάση δική του αξιολόγηση με βάση το άρθρο IV για την πορεία της οικονομίας, τα αποτελέσματα της οποίας θα ανακοινωθούν τον Νοέμβριο.

(Με πληροφορίες από news247.gr)

Διαβάστε περισσότερα