Yves Saint Laurent: Δύο μουσεία για έναν σχεδιαστή μόδας (εικόνες)

Δύο μουσεία αφιερωμένα στον Ιβ Σεν Λοράν ανοίγουν τις πύλες τους τον Οκτώβριο, το ένα στο Παρίσι και το άλλο στο Μαρακές, δίνοντας μια διάσταση στα μύχια του οίκου υψηλής ραπτικής και στη δημιουργική πορεία του θρυλικού γάλλου σχεδιαστή.

“Πέρασα όλη μου τη ζωή να βοηθώ τον Ιβ Σεν Λοράν για να οικοδομήσει το έργο του και θέλω αυτό να διαρκέσει”, έλεγε ο Πιέρ Μπερζέ, πρώην σύντροφος του Σεν Λοράν και συνιδρυτής της γαλλικής φίρμας, ο οποίος υλοποίησε το έργο αυτό πριν πεθάνει, στις αρχές Σεπτεμβρίου, σε ηλικία 86 ετών.

Ένα έργο που διαφυλάχτηκε με τη φροντίδα του ιδρύματός του και πλέον διαιωνίζεται από τα δύο μουσεία, το ένα στο Παρίσι που ανοίγει για το κοινό στις 3 Οκτωβρίου και το άλλο στο Μαρακές στις 19 Οκτωβρίου.

Μεγέθους αρκετά μικρότερου σε σχέση με το μαροκινό μουσείο που στεγάζεται σε ολοκαίνουργιο κτίριο, αυτό στο Παρίσι εκτείνεται σε 450 τ.μ. μέσα στο ξεχωριστό ξενοδοχείο του 19ου αιώνα, όπου ο Σεν Λοράν, που πέθανε το 2008, ανέτρεψε τους κώδικες της μόδας επί τρεις δεκαετίες, μέχρι το κλείσιμο του οίκου το 2002.

“Είναι ένα μουσείο που δεν επιδιώκει μόνο μια αισθητική προσέγγιση αλλά και ιστορική”, δήλωσε η Ορελί Σαμουέλ, διευθύντρια των συλλογών του Ιδρύματος Pierre Berge-Yves Saint Laurent που αριθμεί 35.000 αντικείμενα, από τα οποία 7.000 και πλέον είναι δημιουργίες υψηλής ραπτικής.

Ένα μεγαλύτερο μουσείο, επίσης με τη χρηματοδότηση του Ιδρύματος Σεν Λοράν, θα εγκαινιαστεί στις 19 Οκτωβρίου στο Μαρακές, κοντά στην έπαυλη Μαζορέλ, ιδιοκτησίας του ζεύγους Σεν Λοράν-Μπερζέ.

Στο Παρίσι, το μουσείο προδίδει οικειότητα. Στο ατελιέ του ορόφου, που παραμένει ολόιδιο έπειτα από τις εργασίες αποκατάστασης, ο επισκέπτης νομίζει πως θα ξεπροβάλει ο Σεν Λοράν: τα γυαλιά του είναι πάνω στο γραφείο του, η λευκή του μπλούζα πάνω στην πλάτη της καρέκλας, η γαβάθα του σκύλου του Μουζίκ στο πόδι του τραπεζιού.

Μέσα σε αυτό το κόσμημα που είναι αφιερωμένο στην υψηλή ραπτική, οι εμβληματικές δημιουργίες του σχεδιαστή που “έδωσε την εξουσία στις γυναίκες” είναι στη κατάλληλη θέση: το σμόκιν, το safari jacket, η φόρμα, η καπαρντίνα, που έγιναν κλασικά κομμάτια της γυναικείας γκαρνταρόμπας.

Η απελευθέρωση της μόδας

Η Σανέλ “απελευθέρωσε τις γυναίκες, γεγονός που μου επέτρεψε, χρόνια αργότερα, να τους δώσω την εξουσία και, κατά κάποιον τρόπο, να απελευθερώσω τη μόδα”, δήλωνε ο σχεδιαστής.

Αίθουσες του μουσείου αντικατοπτρίζουν τις πηγές έμπνευσης του Σεν Λοράν. Στο τμήμα “φανταστικά ταξίδια”, ένα αφρικανικό φόρεμα του 1967 στέκεται σαν τοτέμ, τα κωνικά στήθη του παραπέμπουν σε αυτά των κορσέδων που υιοθέτησε μεταγενέστερα ο Ζαν Πολ Γκοτιέ.

Μια κάπα γεμάτη από κέντημα, πιστό αντίγραφο βουκαμβίλιας, θυμίζει τον κήπο Μαζορέλ στο Μαρακές, δίπλα στη διάσημη συλλογή ρωσικών μπαλέτων του 1976.

Το έργο του Σεν Λοράν τροφοδοτείται από την ιστορία της μόδας, με τα φορέματα που είναι εμπνευσμένα από την αρχαιότητα, τα μακριά βελούδινα φορέματα του μεσαίωνα, έως τις σιλουέτες της δεκαετίας του 1940. Το έργο του συνδιαλέγεται με την τέχνη, καθώς εμπνέεται από τους πίνακες του Πικάσο, του Ματίς, του Βαν Γκογκ, αλλά κυρίως με το διάσημο κοντό και ίσιο φόρεμα Mondrian –σύμβολο της μόδας της δεκαετίας του 1960– που ο σχεδιαστής έραψε από ύφασμα εμπνευσμένο από την αφηρημένη ζωγραφική του Ολλανδού Μοντριάν, πέντε χρόνια μετά την ίδρυση του οίκου YSL.

Ενώ η μόδα έχει όλο και μεγαλύτερη παρουσία μέσα στα μουσεία, ο Σεν Λοράν ήταν ο πρώτος μόδιστρος που είδε να αφιερώνεται σε αυτόν μια αναδρομική έκθεση στη Met της Νέας Υόρκης το 1983.

“Ο Πιέρ Μπερζέ έλεγε ότι ‘η μόδα δεν είναι τέχνη, αλλά χρειάζεται ένας καλλιτέχνης για να τη δημιουργήσει”, θυμίζει η Ορελί Σανουέλ. “Πιστεύω ότι η ιστορία θα μας πει αν η μόδα είναι τέχνη και ποια μόδα είναι τέχνη”.

Ο επιχειρηματίας και μαικήνας ήταν ο μεγάλος απών από τα εγκαίνια του παρισινού μουσείου που έκανε χθες βράδυ η υπουργός Πολιτισμού Φρανσουάζ Νισέν. “Είμαστε βαθύτατα λυπημένοι που δεν είναι εδώ. Αλλά θα ήθελε να συνεχίσουμε το έργο αυτό”, δήλωσε στο AFP ο σύζυγος του Μπερζέ, ο Μάντισον Κοξ, ο οποίος πλέον είναι ο πρόεδρος του ιδρύματος. “Επόπτευσε όλο το έργο και μου είπε σχεδόν μια εβδομάδα πριν από τον θάνατό του ότι θα έφευγε εντελώς ήσυχος. Νομίζω ότι ήταν ειλικρινής. Είχε δρομολογήσει τα πάντα”.

Το μουσείο που έλαβε τη σφραγίδα Μουσείο της Γαλλίας θα έχει τη δυνατότητα από τον Οκτώβριο του 2018 να φιλοξενεί προσωρινές εκθέσεις. Η τιμή των εισιτηρίων είναι από 7 έως 10 ευρώ.

(ΑΠΕ-ΜΠΕ – AFP)

πηγή