Τι συμβαίνει επιτέλους με αυτή την Black Friday;

Ήδη ο πολύς κόσμος συζητάει για την επερχόμενη Black Friday, 23 του μήνα. Μία νέα καταναλωτική συνήθεια που έρχεται να συμπληρώσει τα υπόλοιπα ξενόφερτα «έθιμα», βλέπε το αγγλοσαξωνικό Halloween, το γερμανικό October Fest (…πέρσι ξεκίνησε και το ιρλανδικό Saint Patrick’s day). Γιατί ως γνωστόν όπου γάμος και χαρά η Βασίλω πρώτη, όπου Βασίλω βάλε εμένα, εσένα, όλους μας.

Η διαφορά με τα υπόλοιπα βέβαια είναι ότι δεν συνοδεύεται από κάποιο πάρτι, μια αλκοολοποσία ή γλυκοφαγία βρε αδελφέ αλλά από καθαρά καταναλωτική μανία που έρχεται να τροφοδοτήσει μια μέρα μεγάλων εκπτώσεων. Στο σημείο αυτό να τονίσουμε ότι στη χώρα μας δεν είναι ακριβώς Μαύρη η Παρασκευή όπως στην Αμερική που οι εκπτώσεις φτάνουν το 80% αλλά δεν πειράζει, χαμούλης να γίνεται που λέμε και στο μεγάλο χωριό.

Για φέτος έχουμε μάθει ότι μεταξύ των μεγάλων παικτών της αγοράς που θα παίξουν παρασκευγιάτικη μπάλα είναι οι Public (που έφερε αυτή τη «γιορτή» στην ελληνική αγορά, σημειώνοντας πέρσι ρεκόρ επισκεψιμότητας στα καταστήματά της), Πλαίσιο, Media Markt, Γερμανός, Kotsovolos, e-shop.gr, Notos, Porcelana, Jusk, McArthur Glen, Smart Pack, Oysho, Prince Oliver, , GAP, Koolfly.gr, Intersport RiverWest, Athens Metro Mall και άλλοι.

Βέβαια ο εμπορικός σύλλογος είναι λίγο διχασμένος με αυτήν την εμπορική «γιορτή» γιατί κάποιοι υποστηρίζουν ότι μία εβδομάδα πριν και μία μετά, η κίνηση είναι πολύ πεσμένη…  Από την άλλη, άνθρωποι πάλι της αγοράς εκτιμούν ότι μια μεγάλη αλυσίδα μπορεί αυτή τη μέρα να πραγματοποιήσει μέχρι και το 10% του τζίρου της. Χαρακτηριστικό είναι ότι πέρσι η αύξηση των πωλήσεων συγκριτικά με την ίδια μέρα πρόπερσι, άγγιξε το 40%.

Στην Αμερική η Πέμπτη που προηγείται είναι η «Ημέρα των Ευχαριστιών» («Thanks Giving»). Πρόκειται για τη γιορτή των ευχαριστιών που απονέμονται ευχαριστίες προς το Δημιουργό για τα αγαθά που αποκόμισε ο καθένας στο τέλος της σοδειάς και σε ένα γενικότερο πλάνο σε όλα όσα έφερε ο χρόνος που κλείνει. Οπότε την επομένη γιορτάζουν με νέα πράγματα σιγά σιγά τον χρόνο που έρχεται και το κυριότερο για τον κλάδο του εμπορίου, η τελευταία Παρασκευή του Νοέμβρη σηματοδοτεί την πρώτη ημέρα των πωλήσεων της χριστουγεννιάτικης περιόδου, με σημαντικά αυξημένους τζίρους.

Γιατί τώρα Black; Υπάρχουν διάφορες ερμηνείες όπως το οικονομικό κραχ του 1869 (μια από τις χειρότερες ημέρες του αμερικανικού χρηματιστηρίου που έμεινε στην ιστορία ως «Μαύρη Παρασκευή»), το γεγονός ότι πολλοί Αμερικάνοι δήλωναν ασθένεια για να το κάνουν 4ημερο, όπως και ότι το 1966, η ιδιαιτέρως αυξημένη κίνηση στους δρόμους παράλληλα με τους αγώνες αμερικάνικου ποδοσφαίρου που έκανε τους αστυνομικούς στη Φιλαδέλφεια να τραβάνε τα καπέλα τους. Να σημειώσουμε ότι οι έμποροι της Αμερικής τη δεκαετία του 80 έκαναν μια προσπάθεια να γίνει από Black σε Big Friday αλλά χωρίς επιτυχία.

Το σημαντικό είναι ότι πέρα από την Αμερική, η άγια αυτή μέρα κατανάλωσης τιμάται ευλαβικά και από πολλές άλλες χώρες όπως οι Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία, Φινλανδία, Αυστρία, Πολωνία, Ελλάδα και αλλού.

Στο πλαίσιο αυτό δυστυχώς κάθε χρόνο βλέπουμε, από τα δελτία ειδήσεων, στις ΗΠΑ σκηνές απείρου κάλους, με ανθρώπους να ποδοπατούνται αφού έχουν περιμένει για ώρες σε μία ουρά, πολλές φορές και μέσα στο κρύο…

Άνθρωποι έχουν πεθάνει αυτή τη μέρα στην προσπάθειά τους να αγοράσουν κάτι σε πολύ χαμηλή τιμή ή ως εργαζόμενοι που βρέθηκαν στο δρόμο των consumer-junkies. Αν δεν το πιστεύετε μπορείτε να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα blackfridaydeathcount.com που κρατάει λογαριασμό από διάφορες χώρες.

Πάλι καλά που στη χώρα μας μέχρι σήμερα, είμαστε και πολύ φρέσκοι βέβαια, είδαμε πέρσι μόνο κάτι τεράστιες ουρές και για αυτό να είναι καλά κυρίως το τότε iPhone που είχε κυκλοφορήσει…

Για την αποφυγή τέτοιων αιμοβόρων καταστάσεων, οι μαρκετίστες στην Αμερική που εξυπηρετούσαν συμφέροντα διαδικτυακών εταιρειών, έφτιαξαν το 2005 το αντίπαλο δέος που ακούει στο όνομα Cyber Monday και που ακολουθεί και αυτό την ημέρα των Ευχαριστιών, απλά λίγες μέρες αργότερα, στις 28 Νοεμβρίου. Εμείς μπήκαμε να δούμε αλλά για την ώρα οι Ευρωπαίοι δεν έχουμε δικαίωμα χρήσης της online υπηρεσίας που εξυπηρετεί αποκλειστικά online αγορές.

 

Επιστρέφοντας στα δικά μας, διαβάζουμε στο site της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, περσινή δήλωση του Προέδρου της ΕΣΕΕ Βασίλη Κορκίδη που δεν είχε αφήσει ασχολίαστο το γεγονός ότι μετά μόλις ένα χρόνο από την εισαγωγή της Black Friday στην Ελλάδα, η διάρκειά της από μία ημέρα επεκτάθηκε σε τρεις, σε κάποιες περιπτώσεις ακόμα και σε εβδομάδα με ευχές στους φίλους καταναλωτές να ευχαριστηθούν τις αγορές τους, ώστε η μαύρη Παρασκευή να αποδειχθεί «άσπρη μέρα» για τα ταμεία των εμπορικών καταστημάτων.

Σχετική έρευνα από το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ πέρσι με στόχο να διερευνήσει την πρόθεση των εμπορικών επιχειρήσεων στο «θεσμό» της «Black Friday» την 24η Νοεμβρίου 2017 έδειξε ότι:

Black Friday-Επιχειρήσεις

Σχετικά με  την καταναλωτική προωθητική ενέργεια  της Black Friday η πλειονότητα των επιχειρηματιών λιανικού εμπορίου (60%) δήλωσε ότι δεν γνωρίζει την ακριβή ημερομηνία διεξαγωγής της, ενώ μόνο ένας στους τρεις γνωρίζει ότι φέτος η Black Friday θα πραγματοποιηθεί στις 24/11.

Οριακά αυξημένο, από 15% το 2016 σε 19% το 2017, παρουσιάζεται το ποσοστό των καταστημάτων τα οποία φέτος θα συμμετάσχουν στην Black Friday, με ένα σημαντικό μέρος του εμπορικού κόσμου (16%) να μην έχει αποφασίσει ακόμα αν θα υιοθετήσει τη συγκεκριμένη πρακτική.

Βάσει της κλαδικής ανάλυσης, οι επιχειρήσεις ένδυσης/υπόδησης εμφανίζουν το μεγαλύτερο ποσοστό συμμετοχής τόσο φέτος όσο και το 2016. Ακολουθούν οι επιχειρήσεις οικιακού εξοπλισμού (έπιπλα, είδη οικιακής χρήσης, ηλεκτρικές οικιακές συσκευές κτλ), ενώ ο κλάδος των επιμορφωτικών ειδών και ειδών ψυχαγωγίας (βιβλία, αθλητικός εξοπλισμός, παιχνίδια κτλ) καταγράφει ισχνό ποσοστό συμμετοχής.

H πρακτική της Black Friday φαίνεται να έχει πολύ μεγαλύτερη απήχηση στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στα Ανοιχτά Κέντρα Εμπορίου (ΑΚΕ) (Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Πάτρα και Αλεξανδρούπολη), με το ποσοστό αυτών που θα συμμετέχουν φέτος να αποτελούν την πλειονότητα (52%), σε σύγκριση με τα αποτελέσματα της περυσινής περιόδου (40%). Στο σημείο αυτό πρέπει να τονιστεί το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις των ΑΚΕ, στο βαθμό που είναι εγκατεστημένες σε κεντρικές εμπορικές αγορές λόγω της φύσης του θεσμού των «Open mall», είναι εύλογο να σημειώνουν μεγαλύτερη συμμετοχή σε σχέση με το γενικό πληθυσμό, σε πρωτοβουλίες που σχετίζονται με εκπτώσεις.

Θα έχει πολύ ενδιαφέρον να δούμε τι θα συμβεί φέτος, ένα χρόνο μόλις μετά. Για τη φετινή εικόνα, θα έχουμε περισσότερα στο τέλος του μήνα όπου και θα επανέλθουμε σχετικά, οπότε μείνετε συντονισμένοι.

Διαβάστε περισσότερα