Ο Λάνθιμος στη Figaro: Επιδιώκω να δημιουργήσω κλίμα αβεβαιότητας στις ταινίες μου

Το «παιχνίδι» με τους κώδικες των ταινιών του, την επιδίωξη της δημιουργίας ενός κλίματος αβεβαιότητας αλλά και το ότι του αρέσει να εκθέτει τα άτομα σε σύνθετες καταστάσεις αποκαλύπτει σε συνέντευξή του στη Figaro ο Γιώργος Λάνθιμος με αφορμή την τελευταία του ταινία «Ο θάνατος του ιερού ελαφιού».

Στον πρόλογό του, ο συντάκτης δίνει ένα σύντομο προφίλ του «πολλά υποσχόμενου» σκηνοθέτη, με αναφορές στις προηγούμενες ταινίες του: Κυνόδοντας, Άλπεις, ο Αστακός και στα βραβεία που έχει ήδη κερδίσει.

Για το τι τον οδήγησε να ασχοληθεί στην ταινία του «Ο θάνατος του ιερού ελαφιού» με ένα τόσο λεπτό θέμα, ενός πατέρα που έφθασε στην κρίσιμη επιλογή της θυσίας, ο Γ. Λάνθιμος εξήγησε:

«Η αρχική ιδέα ήταν να δημιουργηθεί μια πολύπλοκη δυναμική, τοποθετώντας ένα νεαρό άνδρα να ανακαλύπτει ξαφνικά ότι έχει το δικαίωμα ζωής και θανάτου στα παιδιά των άλλων, μπροστά σε έναν μορφωμένο, ισχυρό και ευτυχισμένο πατέρα. Έπειτα, είχα μια δεύτερη ιδέα σχετικά με την ασάφεια που περιστρέφεται γύρω από τη δικαιοσύνη και την αδικία που εφαρμόζεται στο ιατρικό επάγγελμα: Τι είναι αυτό που μας σπρώχνει να εμπιστευόμαστε τη ζωή μας στα χέρια των χειρουργών ή γενικότερα γιατρών για να μας σώσουν, οι οποίοι μερικές φορές νομίζουν και οι ίδιοι ότι είναι θεοί ενώ πολύ εύκολα μπορούν να κάνουν σφάλματα».

«Μου αρέσει να εκθέτω τα άτομα σε σύνθετες καταστάσεις»

Σχετικά με το σκληρό και άγριο μονοπάτι που αποσταθεροποιεί τον θεατή, ο σκηνοθέτης απάντησε ότι του αρέσει να εκθέτει τα άτομα σε σύνθετες καταστάσεις.  Συγκεκριμένα τόνισε ότι «προσπαθώ να δημιουργώ ανοιχτές δομές στο σενάριο στο εσωτερικό των οποίων οι θεατές χαράσσουν το δικό τους δρόμο και κάνουν τη δική τους γνώμη. Είναι ίσως ένας περίεργος τρόπος να κάνει κάνεις ταινίες αλλά ελπίζω ότι λειτουργεί. Έτσι κι αλλιώς δεν ξέρω να κάνω διαφορετικά».

Σχετικά με την επιλογή να κάνει τα γυρίσματα σε νοσοκομείο όπου κυριαρχεί το λευκό τόνισε ότι «ήταν σημαντικό να ξεδιπλωθεί η ιστορία σε αυτήν την αψεγάδιαστη ατμόσφαιρα. Ήθελα ένα πολύ εντυπωσιακό νοσοκομείο, που να έρχεται σε αντίθεση με το μαύρο (το σκοτάδι) της πλοκής».

Διευκρίνισε ωστόσο ότι δεν είχε ιδιαίτερη πρόθεση να κάνει μια ταινία φρίκης, αναγνωρίζοντας παράλληλα ότι «παίζει» με τους κώδικες τέτοιων ταινιών, ειδικά καθώς οι τεχνικοί στις ΗΠΑ έχουν μεγάλη παράδοση στον τομέα. «Αυτό που μου αρέσει είναι ότι ο θεατής σκέφτεται ότι κοιτάζει ένα φιλμ το θέμα του οποίου μοιάζει οικείο, που όμως η πλοκή του ξεφεύγει σιγά-σιγά με αλλεπάλληλα γλιστρήματα, που τον οδηγούν τελικά αλλού», τονίζει.

Σύμφωνα με τον Γ. Λάνθιμο, η υποδοχή της ταινίας του στις ΗΠΑ «προκαλεί αντιδράσεις». Τονίζει όμως ότι είναι περήφανος γι’ αυτό, γιατί δεν αφήνει αδιάφορους τους ανθρώπους.

Πώς εμπνεύστηκε τον τίτλο

Σχετικά με τον τίτλο της ταινίας, «Ο θάνατος του ιερού ελαφιού», ο Γ. Λάνθιμος εξήγησε ότι πρόκειται για μια αναφορά στην ελληνική μυθολογία και στο κείμενο του Ευριπίδη «Ιφιγένεια εν Αυλίδι».

Σύμφωνα με την ιστορία ο βασιλιάς Αγαμέμνονας αντί να θυσιάσει την κόρη του, την αντικατέστησε με ένα ιερό ελάφι. Όταν η θεά Άρτεμις το κατάλαβε εξαγριωμένη του έστειλε μια κατάρα.

Και νέα ταινία «στα σκαριά»

Ο Γ. Λάνθιμος ετοιμάζει ήδη μια νέα ταινία με τον τίτλο The Favourite, που μόλις τελείωσε τα γυρίσματα στην Αγγλία. Εξελίσσεται κατά τη διάρκεια της βασιλείας της Άννας της Αγγλίας και μιλάει για τις διαμάχες των γυναικών της Αυλής, άπληστες για εξουσία. Πρόκειται για μια ταινία πολύ διαφορετική από την έως τώρα δουλειά του Γιώργου Λάνθιμου.

πηγή